Best Value Procurement: inkoopkunstje of waarde toevoegen?

Een blog van: Brigitta Schoonwater

Dat het geen inkoopkunstje is, maar een methode om het beste uit de markt te halen, is intussen algemeen bekend. Toch is het voor veel opdrachtgevers even wennen als we starten met een sourcingsvraagstuk gebaseerd op deze principes.

Het beste uit de markt halen, betekent dat je krijgt wat de markt op dat moment te bieden heeft binnen het gestelde budget. Dat klinkt heel logisch, maar kan soms reden zijn om eigen verwachtingen naar boven of beneden bij te stellen. De opdrachtgever specificeert niet tot op detailniveau, maar is expert van het primaire proces, de interne klant en haar omgeving. De leverancier is expert in zijn vak en kan als geen ander bepalen welke prestaties, creativiteit en innovatieve oplossingen nodig zijn om de opdrachtdoelstelling te realiseren.

Op basis van een opdrachtdoelstelling presenteren leveranciers binnen het gestelde (realistische) budget van de opdrachtgever hun prestatieplan. Risico’s die zij niet kunnen beïnvloeden en kansen die zij zien in relatie tot de opdracht brengen zij onderbouwd in kaart.  Met de leverancier die dominant de beste is stappen we naar het vervolgproces, waarin de prestatie-informatie wordt geverifieerd en geconcretiseerd.

Na gunning rolt de leverancier zijn plan uit om uiteindelijk op de startdatum de vooraf gemaakte afspraken over prestaties te kunnen leveren. De leverancier trekt de kar, organiseert het overleg en houdt de opdrachtgever wekelijks op de hoogte van zijn prestaties en onvoorziene omstandigheden. De opdrachtgever faciliteert de leverancier zo dat deze zijn werk optimaal kan doen.

Dit vraagt een andere rol/houding van leveranciers en opdrachtgevers, waarbij onderling vertrouwen essentieel is om tot het beste resultaat te komen. Met de wil het tot een succes te maken is het een prachtige werkwijze om ieders waarde (expertise) toe te voegen.

Nieuwsgierig naar wat dit voor u kan betekenen?

Wij praten er graag met u over!

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.
Akkoord