Cateringvisie   

Vitaliteit en duurzaamheid zijn de toverwoorden van de huidige cateringconcepten

Bron: Facto, januari 2020 

Hoe kun je catering inzetten om je bedrijfsdoelstellingen te realiseren? Wat zijn de 3 belangrijkste onderdelen van een succesvol cateringconcept? Wat zijn de belangrijkste elementen van gezonde catering? Hoe ziet de bedrijfscatering er uit in 2025? We vroegen het aan 10 specialisten, deze week geeft Violette Krouwel, Adviseur bij VFM Facility Experts haar visie op catering.

Hoe kun je catering inzetten om je bedrijfsdoelstellingen te realiseren?
Vitaliteit en duurzaamheid zijn de toverwoorden van de huidige cateringconcepten. Met gezonde voeding wordt een bijdrage geleverd aan de vitaliteit van medewerkers. Want hoe vitaler de medewerkers, hoe energieker, gemotiveerder, productiever en veerkrachtiger ze zijn. Zo toont onderzoek van World Economic Forum (2008) aan dat vitale medewerkers ruim 20% productiever zijn dan mensen met een slechte gezondheid.

Een andere doelstelling waar catering positief aan kan bijdragen is duurzaamheid. Door bijvoorbeeld voedselverspilling en afval te voorkomen en plantaardige producten aantrekkelijk te maken, draagt catering actief bij aan de duurzaamheidsdoelstelling. De organisatie geeft hiermee het goede voorbeeld en biedt medewerkers de kans om zelf bij te dragen. Daarnaast is de catering ook de plek waar ruimte geboden kan worden aan medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.

"Catering is ook de plek voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt"

Maar er is zoveel meer mogelijk. Met goede faciliteiten, waaronder een levendig en aantrekkelijk bedrijfsrestaurant, draag je bij aan de cultuur van de organisatie en de reputatie op de arbeidsmarkt. Zo behoud je niet alleen je personeel, maar trek je ook young professionals aan.

Wat zijn de 3 belangrijkste onderdelen van een succesvol cateringconcept?
Variatie, verrassend en vernieuwend. We zijn in het dagelijks leven constant op zoek naar nieuwe informatie en producten die ons gemak bieden en passen bij onze levensstijl. Op ons werk verwachten we hetzelfde. Om hierop in te spelen is het belangrijk om de cateraar de ruimte te bieden voor ondernemerschap. Probeer dingen uit, verras de medewerker en zorg voor een goede beleving. Maar tegelijk moet ook de basis op orde zijn: waar komt een product vandaan, welke voedingswaarden heeft het en is het goed gepresenteerd?

Wat zijn de belangrijkste elementen van gezonde catering?
Het moet makkelijk en aantrekkelijk zijn om gezond te eten. Dat wil zeggen: gezonde producten mogen niet veel duurder zijn dan een ongezond alternatief, het moet er aantrekkelijk uitzien en ze moeten binnen handbereik zijn. Ook zijn we dol op data en cijfers. Informatie over voedingswaarden en de samenstelling van een product wordt dan ook steeds belangrijker.

Hoe ziet de bedrijfscatering eruit in 2025?
De reguliere horeca is vaak een goede voorspeller voor de ontwikkeling in bedrijfscatering. Hier zie je steeds meer aandacht voor beleving, kwalitatieve producten en gezondheid. Het aantal mensen dat bewust bezig is met voeding en vegetarische, veganistische of andere keuzes maakt, neemt toe.

Daarnaast verwachten wij dat bedrijfscatering in 2025 overwegend circulair is ingericht. Deze ontwikkelingen komen samen in een concept met een gezonde basis met overwegend vegetarische of veganistische opties en een gesloten keten met zo min mogelijk afval.

Je ziet steeds meer aandacht voor beleving, kwalitatieve producten en gezondheid
Andere interessante ontwikkelingen voor de gebruiker zouden kunnen zijn:

  • Automatisch betalen zoals bij de kassaloze supermarkt van Amazon in Seattle. Klanten hoeven daar alleen hun telefoon te scannen, daarna gaat het vanzelf. Camera’s en sensoren registreren wat ze kopen. Vervolgens wordt het aankoopbedrag automatisch van hun rekening afgeschreven.
  • Belonen van gezonde keuzes zoals bij Tony’s Chocolonely. Om de consumptie van chocolade bij Tony’s binnen redelijke perken te houden, werken ze met een jaarlijkse bonus om op gewicht te blijven.

Whitepaper ‘Visie op catering’

De visie van Violette Krouwel is opgenomen in de whitepaper ‘Visie op catering’.van Facto. In dat document (19 pagina’s) komen ook de visies van 9 andere facility professionals aan bod. De whitepaper is te downloaden op de website van Facto via deze link. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.
Akkoord