Consultant aan het woord: Lobke

Lobke over VFM & de facility branche

Bij VFM werken meer dan 60 bevlogen consultants en facility experts. Vandaag spreken we met Lobke, ervaren Interim Manager bij VFM. We vragen Lobke over haar ervaringen binnen de organisatie en facilitaire branche.

Vertel eens wat meer over jezelf en de rol die je momenteel vervult?  

Mijn naam is Lobke Verbocht en ik werk nu bijna 5 jaar met veel plezier bij VFM. Ik deed de afgelopen 5 jaar verschillende interim opdrachten. De eerste 2,5 jaar heb ik bij VU Amsterdam de rol van Facilitair projectmanager vervult. Daarnaast heb ik o.a. opdrachten gedaan bij ABN Amro, Triodos en nu zit ik op een opdracht bij FMHaaglanden. 

Vertel eens meer over je huidige opdracht? 

Bij FMHaaglanden ben ik verantwoordelijk voor de implementatie van een aantal nieuwe contracten. DE contractenportefeuille is heel divers. Denk aan portofonie, stomerijdiensten, PBM’s, buitengroen en sleutelbeheer. Samen met de leverancier en interne organisatie richten we nieuwe processen en communicatielijnen in. Daarnaast organiseren we de overdracht met de oude leverancier. Veel van mijn tijd besteed ik aan de intensieve uitwisseling en afstemming van gegevens door de contactpersonen op de verschillende panden binnen het verzorgingsgebied van FMHaaglanden. Ik vertegenwoordig de beheerorganisatie van FMH. En als eerste aanspreekpunt tijdens de implementatie fase weten de nieuwe leveranciers me te vinden!  

Hoe ziet jouw loopbaan er tot nu toe uit?  

Voordat ik bij VFM startte werkte ik een lange tijd bij Rabobank Nederland in de functie Facilitair Projectmanager. Binnen de Rabobank was ik betrokken bij een aantal grote huisvestingsprojecten zoals de nieuwbouw van een datacenter en kantoorgebouw. Mooie herinneringen heb ik aan een aantal grote renovatie projecten waaronder het spiegelgebouw in Utrecht. Rabobank was als één van de voorlopers van het flexibel werkplekconcept. Daar legde ik als projectmanager de basis voor mijn expertise workplacemanagement en werkplekconcepten.  

Wat heb je geleerd tijdens jouw loopbaan? 

Blijf dicht bij jezelf. Dat helpt je in lastige situaties en daardoor gaan anderen je eerder waarderen.  

Wat trekt jou aan een facilitaire functie?  

Ik krijg vooral energie van het samen oplossen van uitdagingen. Samen werken aan een betere omgeving en de beste situatie creëren zodat de interne organisatie zich beter kan richten op de core-business.  

Waar zit op dit moment de ontwikkelingen in de facility branche?  

Momenteel is het interessant om te zien hoe het hybride werken zich ontwikkelt. Nu de maatregelen alweer enige tijd zijn gestopt, zien we toch dat niet iedereen terug naar kantoor komt. Het lijkt erop dat mensen gewend zijn geraakt aan hun nieuwe gewoontes met het thuiswerken. Het hybride werken zal op de kantoren goed gefaciliteerd moeten gaan worden om het gebruik weer aan te trekken. Én organisaties moeten vertrouwen geven aan medewerkers om de balans thuis- of op kantoor werken vrij in te vullen. Het elkaar op kantoor ontmoeten kan door organisaties op allerlei leuke manieren gestimuleerd worden. Ik ben benieuwd hoe we als vakgebied hierop een creatieve manier invulling aan gaan geven.  

Wat kunnen we het komende jaar verwachten op het gebied van facility?  

De ontwikkeling van datagedreven Facility Management vind ik erg interessant. In een van mijn laatste opdrachten was ik betrokken bij de ontwikkeling van een facilitair dashboard waarmee beter gestuurd kan worden op een optimaal gebruik van het pand. Hier heb ik ervaren dat het goed is om klein te beginnen. Koppel niet te veel systemen aan elkaar, maar pak steeds een klein plukje data om te analyseren. Zo blijft het overzichtelijk en is de output te controleren op correctheid.  

Start niet meteen met ingewikkelde software maar kijk of je zelf een eenvoudig dashboard kan ontwikkelen. Bedenk tenslotte dat een dashboard alleen een signaalfunctie zou moeten hebben, waarna je in de achterliggende systemen kan duiken om het probleem verder te analyseren. 

Hoe ben je terechtgekomen bij VFM?  

In mijn tijd bij Rabobank heb ik als klant/opdrachtgever erg prettig samengewerkt met VFM. Binnen de projecten die ik daar uitvoerde heb ik destijds werkte ik samen met meerdere VFM’ers. Daarmee kon ik de werkwijze en sfeer binnen VFM al proeven. Het voelde daardoor gelijk vertrouwd toen ik startte bij VFM.  

Hoe is jouw ervaring met VFM?  

Ik vind het prettig dat ik vanuit VFM alle vrijheid krijg om zelfstandig mijn opdrachten in te vullen. Maar op het moment dat ik vast loop op een opdracht, staan alle collega’s direct klaar om te helpen of bij te springen. Ondanks dat ik mijn collega’s niet dagelijks zie of spreek geeft dat een vertrouwd gevoel. Verder geniet ik van alle gezellige momenten tijdens de vele uitjes die VFM organiseert.  

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.

Akkoord