Vertel eens wat meer over jezelf en hoe je bij VFM terecht bent gekomen.
Mijn naam is Suzanne Wetzels en ik werk nu bijna 7 jaar voor VFM. Ik werk als consultant en vervul daarnaast interim opdrachten. Een vriendin attendeerde mij destijds op de vacature. Na mijn sollicitatie ben ik aangenomen als junior consultant.
Wat is je achtergrond en wat heb je hiervoor gedaan?
Ik heb de opleiding International Real Estate & Facility Management gevolgd aan de NHTV in Breda (tegenwoordig BUAS). Vervolgens heb ik de pre-master en master Leisure Studies afgerond aan Tilburg University. Daarna ben ik gestart als junior consultant bij VFM en doorgegroeid naar medior consultant. Ik heb heel veel verschillende opdrachten gedaan bij VFM. Diverse inkoopopdrachten, van een aanbesteding schoonmaak voor een organisatie op Malta tot een grote tender voor een Integrator Soft Services voor de ABN AMRO. Daarnaast ook verschillende interim opdrachten, van interim projectleider bij het Prinses Máxima Centrum betrokken bij de opening van het nieuwe ziekenhuis, tot interim projectleider van een verbouwing voor het Van Gogh Museum in Amsterdam.
Vertel eens meer over je huidige opdracht?
Ik vervul momenteel een opdracht als Contractmanager a.i. voor de afdeling Facilitair, Huisvesting en Vastgoedmanagement bij Zadkine, een MBO instelling in Rotterdam. Daar ben ik verantwoordelijk voor het opzetten en inrichten van de contractmanagementfunctie. Een hele leuke en leerzame opdracht! Contractmanagement staat daar nog in de kinderschoenen en het is heel uitdagend om mee te denken over hoe dat op de beste manier ingericht kan worden. Daarnaast werk ik momenteel als Contractmanager a.i. voor het Centraal Orgaan opvang asielzoekers. Daar spelen veel vraagstukken omtrent het opschalen van locaties, wat ook effect heeft op de facilitaire contracten.
Wat heb je zoal geleerd tijdens jouw loopbaan?
Om te vertrouwen op mijn eigen kracht. Iedereen is anders, en dat is niet per se goed of fout. Door bepaalde karaktereigenschappen te accepteren, ben ik meer op mezelf gaan vertrouwen en gegroeid in mijn rol als consultant.
Wat trekt jou aan in een facilitaire functie?
Het is een cliché woord, maar het ‘ontzorgen’ van mensen. Door de facilitaire zaken goed geregeld te hebben, kan de interne klant zijn/haar werk goed doen. Daarnaast vind ik ook de veelzijdigheid van het facilitaire vakgebied heel leuk.
Welke ontwikkelingen zie jij momenteel in de facility branche?
In het hybride werken en de terugkeer naar kantoor. Nu de regels rondom Covid-19 steeds minder worden, kun je echt gaan zien wat de impact is op de kantooromgeving. De combinatie van het ontmoeten van collega’s en klanten/opdrachtgevers met online meetings is een puzzel. Ik denk dat we daar de komende tijd nog meer ontwikkelingen in gaan zien, voordat het opnieuw normaal is voor iedereen.
Welk (carrière) advies zou jij geven aan (toekomstige) facility experts?
Facility management is een breed vakgebied en het is niet erg als je nog niet precies weet wát je in dat vakgebied zo leuk vindt of welke rol je wilt gaan vervullen. Geef jezelf de tijd om dat te ontdekken. Je komt er vanzelf achter waar je hart sneller van gaat kloppen.
Wat zijn jouw ambities?
Mijn zoektocht heeft ook even geduurd en ik ben er sinds kort achter dat ik enthousiast word van contractmanagement. Ik hoop daarom meer opdrachten te mogen vervullen op het gebied van contractmanagement en organisaties te helpen bij het professionaliseren ervan.
Nog een laatste ‘uitbrander’ over VFM als organisatie?
VFM is een ontzettend leuk bedrijf en dat komt voornamelijk door de leuke mensen die er werken. Je kunt je collega’s overal voor benaderen en iedereen staat altijd voor elkaar klaar. Daarnaast is er ook veel tijd voor gezelligheid, wat ook heel belangrijk is. Van een jaarlijkse wintersport, tot sportieve activiteiten, tot altijd gezellig samen lunchen op kantoor. VFM is voor mij heel speciaal, want via VFM heb ik de liefde van m’n leven ontmoet. 😊