Invention Summer Camp Wageningen Universiteit

Geschreven door: Justin en Susanne 

Op 25 en 26 mei organiseerde de Wageningen University & Research het Invention Summer Camp 2018. Een 2-daagse hacketon waar 9 teams van studenten en young professionals innovatieve en creatieve concepten bedachten voor de student van de toekomst. Als partner van de Invention Summer Camp waren Consultants van VFM aanwezig om de teams te ondersteunen en te coachen. Onze Young talent, Justin Rademaker en Susanne Moerings, waren aanwezig als deelnemer. 

Twee dagen werd er gebrainstormd. Tijdens verschillende workshops en presentaties werden de teams geïnspireerd en op zaterdagmiddag werden de concepten door elk team gepresenteerd en beoordeeld door een jury. Samen met haar team sleepte Susanne de eerste prijs in de wacht, met het winnende concept “Knock Knock Knowledge”. 

Wisdom & wonder 

Beide VFM’ers zaten in een ander team met studenten van verschillende disciplines. Vanaf vrijdagochtend vroeg zat de sfeer en competitiviteit er meteen goed in. Het Wisdom en Wonder pavillion, een bijgebouw speciaal voor het invention summercamp, stond 2 dagen lang, dag en nacht, in het teken van innovatie. Het programma op vrijdag zat vol inspirerende workshops over Hololens technologie, robotisering, 3D Printing, internet of things en nog veel meer. Voor alle deelnemers was er een tent beschikbaar om te overnachten, toch werd er tot in de late uurtjes hard gewerkt aan de projecten voordat uiteindelijk iedereen ging slapen. 

Idee 1 | ENKI, learn in our hood 

Justin is Junior consultant Inkoop bij VFM. Tot diep in de nacht werkte hij met zijn team om een oplossing te bedenken voor studenten met gebrek aan motivatie. Aan de hand van motivatietheorieën uit de wetenschap bedacht het team een app: ENKI, learn in our hood. 

Gamificatie 

Enki is een app waarin op een positieve manier gebruik wordt gemaakt van de verslavende elementen van games. Door gamificatie toe te passen op het onderwijs, kunnen studenten inspanning en prestatie leveren en daar een beloning voor ontvangen. Dit werkt motiverend.  

Ranking

Docenten kunnen vragen uploaden in de app. Studenten kunnen deze vragen dan spelen, waar ze punten voor ontvangen. Indien een student de vraag niet begrijpt, is er een hulpfunctionaliteit waar de vraag en het antwoord worden uitgelegd. Het aantal punten geeft de student een bepaalde status of ranking. Punten worden net alleen toegekend op resultaat maar ook op inspanning, om de student te blijven motiveren ook bij een minder resultaat.

Data analyse

Docenten kunnen de app gebruiken om data over de kennis van studenten te verzamelen. Dit biedt de kans om studenten preventief coaching en persoonlijke hulp te bieden, voordat er negatieve resultaten worden behaald. Ook kunnen docenten de stof in de colleges aanpassen op basis van de gemiddelde resultaten.

Idee 2 | Knock knock knowledge 

Susanne is sinds begin mei werkzaam als Junior Consultant bij VFM. Samen met haar team sleepte ze de eerste prijs in de wacht, met het winnende concept “Knock Knock Knowledge”. Een idee wat studenten de mogelijkheid geeft om 24 uur per dag te leren. “Elke student loopt tegen dit probleem aan. Wanneer je in college zit, zijn alle docenten beschikbaar. Maar juist wanneer je s ’avonds na college aan je scriptie wilt werken of wanneer je aan het leren bent voor een lastig tentamen, kun je niemand bereiken voor hulp.” 
We bewegen ons steeds meer richting een 24-uurs economie. In het bedrijfsleven zijn flexibele werktijden heel gewoon, maar in het onderwijs zijn studenten afhankelijk van de roosters van 9u en 17u. Wij zijn van mening dat een student 24 uur per dag moet kunnen studeren en flexibel moet kunnen zijn met zijn of haar dagindeling. Met het concept “Knock Knock Knowledge” kan dit.  

Knock Knock? Knowledge!

De naam zegt het al een beetje; aankloppen voor hulp. “Knock Knock Knowledge” is een functionaliteit in het intranet van de universiteit waarmee je bij een andere student kunt “aankloppen” voor hulp bij een specifieke vraag. Het systeem koppelt je vraag aan de expertise van andere studenten, welke wordt gevormd op basis van de gevolgde vakken. Wanneer beide studenten verbonden zijn met het Wi-Fi netwerk op de campus, kun je een verzoek om te overleggen verzenden. Wanneer je medestudent het verzoek accepteert, zoekt het systeem een ruimte op de campus waar plaats is om met elkaar te overleggen. Dit kan worden berekend door middel van het aantal met Wi-Fi verbonden apparaten in een ruimte. 

Internationaal

Maar wanneer je s ‘avonds om 21.00u aan een deadline werkt, is de kans klein dat er medestudenten op de campus zijn die je op dat moment kunnen helpen. Vandaar dat we gebruik willen maken van een samenwerking met twee Universiteiten in een andere tijdzone zoals de Agrarische Technische School in Sao Paulo, Brazilië (GMT-3) en de Agrarische Universiteit in Beijing, China (GMT +8). Via het systeem kunnen studenten van alle drie de universiteiten bij elkaar “aankloppen” en elkaar 24 uur per dag helpen met complexe vragen. De studenten worden aan elkaar gekoppeld via Skype.

Privacy

Om de privacy van de studenten te waarborgen, kun je een avatar ontwerpen en een achtergrond kiezen, zoals bekend van de populaire app Snapchat. Met deze technologie kunnen beide personen met elkaar praten met dezelfde gezichtsuitdrukkingen, maar zonder het gezicht en de misschien rommelige studentenkamer te laten zien. 

Rating

Als je vraag is beantwoord, kun je na het gesprek een beoordeling van 1 tot 5 sterren geven aan de andere student. Zo ontvangt de andere student een score waarmee hij een plaats verdient op de ranglijst. Een goede score biedt de student voordelen zoals korting bij lokale bedrijven of korting op het aanschaffen van een online cursus via Courseria.com. Zo kunnen studenten door andere te helpen, zichzelf ook verder ontwikkelen. En kun je met al je vragen altijd even aankloppen, bij studenten over de hele wereld.
Aan het einde van het weekend werden er 9 innovatieve en totaal verschillende ideeën gepresenteerd. Het was heel leuk om samen te werken met studenten van verschillende universiteiten met verschillende studierichtingen. De uiteenlopende achtergronden zorgde voor goede dynamiek. Ook leuk om te zien dat facilitair in een vraagstuk zoals deze ook een grote rol kan spelen. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.

Akkoord