Facilitaire starters willen ontwikkeling, autonomie en plezier

Of je ze nou millennials, youngsters, Generatie Y of Z noemt: jonge werknemers (geboren tussen 1985 en 2010) drukken een steeds grotere stempel op de werkvloer. Hoe maak je je facilitair bedrijf interessant voor hen en houd je ze aan je verbonden?

Wat vinden starters belangrijk?

Plezier boven geld

Er is veel onderzoek gedaan naar de drijfveren van deze groep. Ook internationaal. Uit een onderzoek van de Universiteit Utrecht en Young Capital (2017) blijkt dat het merendeel van de starters plezier verkiest boven geld. Vooral Spanjaarden (81 procent), Fransen (77 procent) en Nederlanders (71 procent) zijn overtuigd van het belang van plezier.

Flexiblel contract

Bovendien heeft liefst 60 procent liever een flexibel contract dan een vast contract. Zekerheid lijkt minder belangrijk te zijn voor de nieuwkomers op de arbeidsmarkt.

Verbinding en betrokkenheid

Uit het Grote Werkplezier Onderzoek van Tempo-Team (2019) blijkt dat jonge mensen de verbinding met hun collega’s heel belangrijk vinden. Ze willen samen lachen, samen succes vieren, samen lunchen, maar ook samen balen. Van hun leidinggevende willen ze waardering en betrokkenheid.

Persoonlijke ontwikkeling en zingeving

Daarnaast is deze generatie gericht op persoonlijke ontwikkeling en zingeving. Uit onderzoek van onze collega Luna van Leeuwen blijkt dat de High Potential anno nu een baan wil waarin hij of zij kan investeren in zichzelf, vaardigheden ontwikkelt en doorgroeimogelijkheden heeft. Daarnaast willen starters een bepaalde mate van vrijheid en streven ze naar maatschappelijke betrokkenheid. Zeer actueel onder jongeren is de zorg om het klimaat en binnen ons vakgebied zien we dan ook dat duurzaamheid in de facilitaire dienstverlening een populair thema is.

Het is de ervaring van VFM dat binnen het facilitaire vakgebied soms conservatief gedacht wordt. De lease auto of nieuwste telefoon krijgt nog teveel aandacht bij de werving. In plaats daarvan zou de aandacht uit moeten gaan naar plezier, autonomie en ontwikkeling.

Wat betekent dat voor recruitment op de facilitaire arbeidsmarkt? 

Nu op de facilitaire arbeidsmarkt sprake is van een enorme krapte, moeten we kandidaten verleiden met kansen voor ontwikkeling en werkplezier. 

Zo richten wij onze arbeidscommunicatie voor ons Young FM programma vooral op ontwikkeling. We kunnen starters een werkplek bieden waarin hun leercurve centraal staat. Daarnaast ontvangen ze een opleidingstraject op maat. Wij krijgen daarop veel en enthousiaste reacties. 

Eenmaal aan de slag bij een opdrachtgever waarmee we samenwerken ontstaat het vliegwiel. De geselecteerde opdrachtgevers staan open voor talent met lef en ambitie. Zij geven de aanstormende facilitaire professionals de ruimte om knelpunten en kansen te signaleren. Er ontstaat een win-winsituatie. Vastgeroeste werkwijzen worden ter discussie gesteld door onafhankelijke denkers vanuit een verfrissend perspectief. 

En wat blijkt? Dit levert enorm veel plezier op! De tafeltennistafel bewijst zijn nut in dit kader maar vooral het creëren van ruimte voor autonomie geeft zingeving én lol. 

VFM lanceerde in november het Young FM programma dat jong talent aan facilitaire teams en organisaties verbindt. Een soort traineeship maar dan anders. Waar bij traineeships vaak naar cijferlijsten en nevenactiviteiten gekeken wordt, leggen wij de focus op drijfveren en persoonlijkheid. Op basis daarvan matchen wij de Young FM’ers aan een uitdagende opdracht bij één van onze opdrachtgevers. De opdrachten variëren van facilitair coördinator tot junior projectleider of adviseur en lopen 12 tot 18 maanden. Interesse? Neem contact op met Ellen van der Veen: ellen.vanderveen@vfm.nl of tel. 06 24808084.
 

Lees hier het onderzoek van Young Capital en Universiteit Utrecht & het Grote Werkplezier Onderzoek 

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.
Akkoord