De achtergrond van keuzes
Duidelijk wordt dat dienstverleners ervaren dat het ontbreken van kennis over het voortraject van een aanbesteding, grote invloed heeft op het succes van de samenwerking. Om een goede offerte en dienstverlening te kunnen aanbieden, is het belangrijk de achtergrond van gemaakte keuzes te begrijpen. Elke klant is anders; het kennen van je klant is dus essentieel. Waarom kiest de opdrachtgever voor een IFM – model of juist voor een Managing Agent en wat hoopt hij hiermee te bereiken en voor wie? “Wanneer deze kennis ontbreekt kunnen wij niet het maximale uit onze offerte halen of een weloverwogen keuze maken tot wel of niet participeren”, aldus de dienstverlener.
Impact op de eigen organisatie
Daarnaast ervaren de dienstverleners dat er in de aanloop naar een aangepast sourcingmodel soms wordt vergeten stil te staan bij de implicaties van een keuze voor de eigen organisatie. Een herzien model heeft niet alleen impact op de dienstverlener, maar (juist) ook op de organisatie van de opdrachtgever. Dienstverleners ervaren dat de opdrachtgever vaak vanaf de start verwacht dat zij volledig vanuit het nieuwe model opereren. Terwijl de eigen organisatie nog niet op sterkte is en/of dat de klantorganisatie niet bekend is met de veranderingen. “Een opdrachtgever die niet klaar is bij de start, beperkt mijn kans om toegevoegde waarde te leveren. Daarnaast legt het onnodige druk op de samenwerking.”
Naar een betere toekomst
- Kies je sourcingstrategie bewust, met kennis van de markt én durf te delen. Het delen van de ambities en achtergrond van je keuzes maakt het voor dienstverleners mogelijk bewust te kiezen voor deelname. Nog beter is het om met de markt in gesprek te gaan alvorens een definitieve keuze te maken.
- Zorg dat de interne organisatie op sterkte én geïnformeerd is vanaf de start. De opstart van een nieuw contract is zeer intensief, er wordt veel gevraagd vanuit de dienstverlener. Zorg ervoor dat de organisatie op sterkte is en wordt gedragen door de klantorganisatie.
- Start de samenwerking met praten óver samenwerken. Denk vooral samen na over de inrichting van je partnerschap en ga op basis hiervan de verdere uitwerking in.
Vond u dit blog interessant en wilt u met ons in gesprek over uw sourcingstrategie? Neem gerust contact met ons op!