Young Facility Innovators over het belang van Workplace Experience (WX)

‘De opkomst van Employee & Workplace Experience´ was het thema van de Young Facility Innovators bijeenkomst op dinsdagavond 20 november. Aan de hand van een interactieve workshop door Fanny en Alex van brightlighters, het innovatie-label van VFM, lieten 20 Young Facility Innovators hun creativiteit de vrije loop op dit onderwerp. Waarom is Employee & Workplace Experience een belangrijk thema voor facility management volgens de Young Facility Innovators en wat is hen bijgebleven van de workshop?  

Met het Young Facility Innovators platform verbindt VFM talentvolle young potentials aan facilitaire organisaties. Het doel van het platform is het benutten van het innovatieve vermogen van jonge talenten enerzijds. Anderzijds biedt het jonge talenten de kans om naast hun studie of baan een kijkje in de keuken te nemen bij een facilitaire organisatie. 

Young Facility Innovators over Workplace Experience 

1. De basis op orde | Iris de Ruwe

Een optimale Workplace Experience kan alleen bereikt worden wanneer de basis op orde is. Deze boodschap werd door brightlighters onderbouwd met de resultaten van het onderzoek ‘The workplace revolution’ van Leesman en trok de aandacht van Iris de Ruwe, facilitair medewerkster bij de VRU. “Het is belangrijk om de basis op orde te hebben; alle extra’s op een werkplek leiden eerder tot ontevredenheid dan tevredenheid wanneer de basis (nog) niet op orde is. Dit is zeker iets wat ik in mijn achterhoofd kan houden tijdens mijn werk.” Daarnaast wordt de standaard hoger, een mooi voorbeeld vond Iris de koffie op de werkplek. Voorheen voldeden de ‘standaard’ koffieautomaten, maar vandaag de dag verwachten we toch wat meer van een goede kop koffie; thuis en in de horeca en retail hebben we immers ook steeds betere koffie tot onze beschikking. 

2. Human Facility Technologies de volgende stap? | Janiek de Vries  

Janiek de Vries, Honours student aan de Haagse Hogeschool, schrijft dat met name het belang van ‘aanpassen’ duidelijk naar voren kwam tijdens de workshop. “Met de technologische ontwikkelingen en economische en sociale veranderingen verandert ook de klantvraag. Hoe we een passend aanbod kunnen bieden? Door samen te werken met andere ondersteunende afdelingen: HRM en ICT. Een leuk praktijkvoorbeeld, in de vorm van een metafoor, werd gegeven door Fanny: een FM’er die getrouwd is met HRM en aan het daten is met ICT. Hij noemt zijn afdeling nu Human Facility Management. Ik nam dit mee naar huis en dacht na over de volgende stap: Human Facility Technologies? Samen kunnen we de medewerker een prachtige werkplek met optimale ondersteuning bieden, en blije medewerkers leiden tot blije klanten. Deze theorie sluit perfect aan op de een thema in het derde jaar Facility Management: Sustainable & Integrated Facility Management. Duurzaamheid gaat niet alleen om het goed omgaan met de omgeving, het gaat ook om de wijze waarop we omgaan met de mens."

3. Een win-win situatie met huisvesting | Bianca Drullman

Iets wat Bianca Drullman, afstudeerstudent aan de Hogeschool Utrecht, opvallend vond was de mate waarin kennisdeling gestimuleerd kan worden met behulp van een goede huisvesting. “Studenten en starters die gebruik kunnen maken van een ruimte in een organisatie en in ruil hiervoor één dag in de week de rol aannemen van innovator om hun kennis te delen en nieuwe inzichten te creëren voor de organisatie. Dit is toch één en al win-win!” Ook vond ze de bottum-up benadering, waarbij de focus ligt op creativiteit en innovatie, inspirerend omdat dit voor veel starters van belang is voor de keuze van een werkgever. “Ik denk dat de mate waarin men invloed uit kan oefenen in Employee & Workplace Experience bepalend is voor het werkplezier en de motivatie die men beleefd tijdens het werken. In mijn optiek wordt dit een vereiste voor organisaties om succesvol te zijn en het juiste personeel aan te trekken.”

4. Het levert meer op | Willianne Pit
Willianne Pit, dit jaar begonnen aan een management traineeship, benadrukt het feit dat Employee & Workplace Experience echt bewezen effecten heeft. Het draait niet alleen om de succesvolle werving van het juiste personeel, wat Willianne omschrijft als ‘de professional van nu’. Het resulteert ook in een 10% hogere score op Customer Experience, gemiddeld 7.2 keer meer omzet en 28 keer vaker op innovatie- en best workplace lijsten.

Het belang van Employee & Workplace Experience is iets waar de young facility innovators het allemaal over eens zijn en veel mogelijkheden zien als FM’er. “De meest optimale werkplek zal altijd in ontwikkeling blijven, de wereld om ons heen verandert voortdurend en dus zullen we altijd onze oren en ogen open moeten houden.” 

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.
Akkoord