Aanbesteding bedrijfskleding voor Schiphol

In mei 2018 benaderde Schiphol Group VFM met een wel heel leuke vraag. Als gevolg van hun vernieuwde merkstijl ontstond de behoefte om de bedrijfskleding te veranderen en opnieuw aan te besteden. De stropdas verdwijnt, geen strak pak meer, maar kleding passend bij de uitstraling van Schiphol.

In mei 2018 benaderde Schiphol Group VFM met een wel heel leuke vraag. Als gevolg van hun vernieuwde merkstijl ontstond de behoefte om de bedrijfskleding te veranderen en opnieuw aan te besteden. De stropdas verdwijnt, geen strak pak meer, maar kleding passend bij de uitstraling van Schiphol. Via ons netwerk van ZZP’ers hadden we kort daarvoor Ceciel Winnubst opgenomen. Vanuit haar ervaring met inkoop en bedrijfskleding bij de Nationale Politie paste zij uitstekend bij de rol van projectmanager voor het project van ontwerp tot implementatie van de bedrijfskleding bij Schiphol.

Werkwijze

Ceciel richtte diverse klankbordgroepen en de stuurgroep in en startte met de selectie van de ontwerper. Op basis van gesprekken met stakeholders werd het PvE gemaakt. De opdracht voor een sportieve, moderne en circulaire kledinglijn werd uitgezet en Karin Slegers kwam met het beste ontwerp. Elementen die eruit springen zijn de stijglijn, de luchten en de tapings. Iedere afdeling had vanaf het begin een klankbordgroep. De klankbordgroepen kregen uitgebreid de gelegenheid om hun mening te geven over wat er goed was aan de huidige lijn, wat ze graag veranderd zien en hoe dat vertaald moet worden in kleding. “Emoties managen is de mooiste uitdaging van dit project,” aldus Ceciel.

Resultaat

Juli 2019 was het zover. De ontwerpen werden gepresenteerd aan een aantal leveranciers en via een introductiefilm aan alle interne collega’s. Een spannend moment.

Volgende stap 

Na de gunning van de leverancier volgt het implementatietraject waarbij de nadruk ligt op een functionele, passende, veilige en circulaire collectie.  Deze collectie moet gedurende de contractperiode geïnnoveerd worden om de levensduur te verlengen en volledig circulair te worden. Om dat te bereiken moet ook intern het proces en beleid worden aangepast en de overlegstructuren opnieuw worden ingericht.

Gedurende het hele project heeft Ceciel eveneens een rol in het contractmanagement van de huidige leverancier. Er moet immers voorkomen worden dat er een onnodige voorraad ontstaat. In een complexe organisatie als Schiphol is dat niet eenvoudig. Ook onderdeel van het project is de afvoer van de oude en gebruikte kleding op een verantwoorde manier. Waar mogelijk gaat deze kleding worden hergebruikt zo niet, dan vervezeld en ingezet in wandpanelen of geluidsschermen.

Kortom: een veelzijdig project waar Ceciel, Schiphol en VFM op een mooie manier samenwerken!

Gerelateerde projecten

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.

Akkoord