Arnold Priester, le roi de propreté

2022 is een jubileum jaar als het gaat om de samenwerking met de vliegvelden Charles de Gaulle en Orly. Al 10 jaar lang doen wij daar diverse audits op het gebied van schoonmaak. En daar zijn we trots op. Arnold Priester is de grondlegger van deze samenwerking. Daar inmiddels bekend als ‘le roi de propreté’.

Wij vertellen u graag het verhaal over deze bijzondere samenwerking. 

Hoe het begon

In 2009 introduceerde VFM bij Schiphol een nieuw meetsysteem (SPM) voor het meten van schoonmaakkwaliteit. Arnold Priester ontwikkelde dit systeem met als doel om de schoonmaak op de terminals te verbeteren. En dat lukte! Schiphol schoot omhoog in de ranking die jaarlijks uitgebracht wordt door Skytrax. De awards die deze organisatie uitreikt worden ook wel de Oscars van de luchtvaartindustrie genoemd. Hygiëne is één van de onderdelen waarop een vliegveld kan scoren. De verantwoordelijke voor schoonmaak op de Franse vliegvelden werd hierdoor getriggerd en benaderde VFM.
Na een aantal verkennende gesprekken, startte de eerste proef met 2 á 3 terminals. Ook op Charles de Gaulle en Orly bewees SPM haar kracht. En binnen niet al te lange tijd werd de pilot omgezet in een samenwerking die tot op de dag van vandaag loopt.

Wat doen we daar precies?

SPM is een tool specifiek voor publieke ruimtes waarmee zowel beleving als technische schoonmaakkwaliteit gemeten wordt. Deze metingen worden uitgevoerd door drie Parijse Nederlanders. Daarnaast passen we de VSR metingen toe in kantoren. Door de nauwe samenwerking ontstaat steeds meer maatwerk in de dienstverlening. Zo doet VFM inmiddels ook een audit op het bagagekarretje en het verplaatsen van minder valide reizigers. Sinds de uitbraak van Corona zijn we ook druk met bacteriologische metingen. Kortom, een samenwerking waarin steeds de win-win opgezocht wordt.

Hoe is het om in de Franse cultuur te werken?

De opdrachtgever waardeert onze Nederlandse directheid. Het is de specifieke wens om Nederlanders in te zetten voor de audits. En toch is het soms lastig. De fransman moet je leren kennen. Te snel, te direct heeft een averechts effect. Met zowel leveranciers als contactpersonen van de opdrachtgever werkte dat niet altijd gelijk. De taal is niet het probleem, maar er is wel duidelijk een cultuurverschil.

Wat vindt de opdrachtgever van de samenwerking?

In 2015 is de opdrachtgever in Nederland geweest. Op een plenaire bijeenkomst binnen VFM vertelde zij: “er is een tijd voor Arnold en een tijd na Arnold”. Hoe groot kan een compliment zijn?

Door structurele aandacht voor hygiëne en professioneel contractmanagement is de kwaliteit substantieel verbeterd. De contractmanagers en praktijkmanagers worden ondersteund doordat de drie inspecteurs data aanleveren waardoor zij daadwerkelijk dingen kunnen gaan veranderen. De luchthaven presteert aantoonbaar beter. In 2022 werd Charles de Gaulle uitgeroepen door Skytrax tot de beste Europese luchthaven.

Gerelateerde projecten

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.

Akkoord