Interim-contractmanager: Een objectieve blik

Contractmanagement, een steeds belangrijker onderwerp op de agenda van de facilitaire afdeling. Zo ook bij een van de grootste financiële instellingen in Nederland, gevestigd in Utrecht. De facilitaire afdeling binnen deze organisatie, verantwoordelijk voor de gehele facilitaire dienstverlening, staat opgesteld als regieorganisatie. Een groot deel van de facilitaire diensten is uitbesteed. Een goede en passende samenwerking met leveranciers is daarom van groot belang. De afdeling Contractmanagement beheert en stuurt de contracten en is verantwoordelijk voor de borging van de dienstverlening. Gedurende één jaar ondersteunde Evelien Matze- de Lange de afdeling Contractmanagement.  

De interim opdracht 

De organisatie vat het contract- en leveranciersmanagement samen als: ‘finding the value’ + ‘Getting what is agreed’ + ‘improving what you already have’. Daarbij richt een Contractmanager zich op het verbeteren van de klantbeleving & doorlooptijden, het verhogen van duurzaamheid, kostenverlaging en het voldoen aan Risk & Compliance. Aanvullend aan deze contractmanagementactiviteiten voerde Evelien de volgende werkzaamheden uit: 

  • In de rol van Contractmanager deelnemen aan aanbestedingstrajecten;

  • Procesoptimalisatie rondom contractmanagement gerelateerde activiteiten;

  • Het borgen van de Risk & Compliance richtlijnen binnen het contractmanagement team.

Toegevoegde waarde interim-contractmanager 

De organisatie besteedde het afgelopen jaar veel tijd en aandacht aan het uniformeren en vormgeven van de processen rondom contractmanagement. Als interim-contractmanager is het mogelijk met een objectieve blik te kijken naar de huidige processen en advies te geven hoe deze geoptimaliseerd kunnen worden. Daarin wordt theoretische kennis over contractmanagement en ervaringen vanuit de praktijk, die o.a. zijn opgedaan bij andere opdrachtgevers, meegenomen. 

Naast de huidige processen rondom contractmanagementactiviteiten keek Evelien ook naar de contractafspraken met de leveranciers. Met een frisse blik voerde ze een contractanalyse uit en stelde vragen over de inhoud. Sluit het contract nog steeds aan bij de behoefte van de klant? Waar is het mogelijk optimalisaties toe te passen? Hierover initieerde ze het gesprek  met de opdrachtgever en de leverancier. Afspraken worden gemaakt en acties uitgevoerd. Resultaat: een contract dat voor beide partijen voldoet aan de verwachtingen en aansluit bij de wensen van de organisatie. 

Ervaring Evelien Matze-de Lange – Facilitair Consultant en Interim bij VFM Facility Experts
“Gedurende de interim opdracht is het gehele proces van de contractcyclus aan bod gekomen. Van de opbouw en implementatie van een nieuw contract tot de afbouw van een huidig contract. Dit alles in een fijne samenwerking met de leveranciers en opdrachtgever. Het zoeken naar een optimale afstemming van de behoefte van de eindgebruikers en vervolgens de vertaling hiervan weergeven in een contract is een leuke en interessante uitdaging. Ik ben blij met de ervaringen die ik heb opgedaan en trots op het resultaat dat wij met de organisatie hebben bereikt op het gebied van procesoptimalisatie.”

Een interim-contractmanager biedt een organisatie flexibiliteit, kennis & ervaring, continuïteit en een frisse blik. Bent u ook opzoek naar een Contractmanager die uw organisatie kan ondersteunen? Of wilt u contractmanagement binnen uw organisatie optimaliseren? Neem gerust contract met ons op. 

Gerelateerde projecten

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.

Akkoord