VFM ondersteunt Hogeschool InHolland op diverse locaties door op interim basis facilitair teamleiders te plaatsen. Zo was onze collega Pim van der Kooij ruim 6 maanden werkzaam op de locatie in Alkmaar. Door het vertrek van de teamleider facilitair ontstond een vacature. InHolland koos ervoor om deze tijdelijk in te vullen met een interim manager die naast sturing aan het team ook een bijdrage levert aan de structuur in de toekomst.
“Om veranderingen teweeg te brengen in een team is het noodzakelijk dat een groot deel van het team achter de verandering staat. Je hebt daarbij vertrouwen nodig van het individu. Daarom ben ik geïnteresseerd in de mens, wat hen beweegt en waarom ze het werk doen en over welke taken ze enthousiast zijn en over welke minder.”
Door letterlijk dagelijks midden in de groep plaats te nemen krijgt Pim de achtergrond informatie en de dynamiek in een team mee. Hij observeert en analyseert dat het team onvoldoende gewend is om zelf taken op te pakken en in het verleden direct werd aangestuurd.
Op het technisch vlak constateert hij een hiaat op het gebied van bouwtechnische kennis en inzicht. Het team is onvoldoende in control, zowel in de planning als op het budget.
InHolland werkte sinds enige tijd met een nieuwe functie van proces coördinator. Pim verstevigt deze verandering door veel aandacht te besteden aan de taken en verantwoordelijkheden van deze nieuwe rol. Daarnaast neemt hij een nieuwe technische coördinator en een ict medewerker aan. Hiermee legt hij de structuur voor een stabiele facilitaire organisatie.
“De facilitaire organisatie is ondergebracht in de Inholland Service Organisatie, dit is een samenvoeging van verschillende afdelingen onderwijs ondersteunende afdelingen. Bij de start van mijn opdracht was dit een niet goed samenwerkende organisatie. We organiseerden een workshop over integrale processen en kregen daarmee de afdelingen meer op één lijn.” Minder ruis en onderstroom door meer samenwerking dus. Deze lijn is uitgezet naar de verschillend teams. Met de coördinatoren maakte hij een persoonlijk ontwikkelplan.
De opdracht werd doorkruist door Corona. Pim pakte zijn rol in deze crisissituatie. De school schakelde over naar meer digitaal lesgeven. Facilitair heeft als taak om een 1,5 meter school te maken. De routing is aangepast en lokalen werden omgebouwd.
Samen met het team is een solide structuur neergezet die de nieuwe teamleider zal uitbouwen. Het team groeide in zelfvertrouwen door het vertrouwen te geven en proces gestuurd te werken. Dit heeft een positief effect op de samenwerking met de andere afdelingen binnen de ISO organisatie.
“Met heel veel plezier en dankbaarheid gaf ik leiding aan dit team. Ik ben blij met de verbeterde samenwerking binnen de InHolland organisatie en in het bijzonder de ISO organisatie binnen Alkmaar”
Bel of mail onze experts
Contractmanagement en het belang ervan neemt toe. Uw facilitaire organisatie gaat mee in deze ontwikkeling. Maar hoeveel contracten kan een contractmanager handelen of andersom: hoeveel contractmanagers heeft uw facilitaire organisatie nodig?
Lees meer