Implementatie dienstverlening Lelystad airport

Lelystad Airport wordt de nieuwe luchthaven voor vakantievluchten in Nederland. In de afgelopen 5 jaar is VFM nauw betrokken geweest bij de inkooptrajecten en de implementatie van het unieke dienstverleningsconcept. Wat het project bijzonder maakt is de wijze waarop het contract tot stand gekomen is. Door de gekozen aanbestedingsvorm van BVP (Best Value Procurement), moest na contractering de vertaling van de Vraagspecificatie door de contractpartner worden uitgewerkt op basis van slechts 3 KPI's.

 
Quote Lex Pepping - Sr. Projectmanager Ontwikkeling Lelystad Airport
“VFM heeft ons vanaf de beginfase van het project tot en met de oplevering ondersteund met inkoopadvies, contractmanagement en projectmanagement. Als opdrachtgever zijn we voor elke opdracht op zoek (geweest) naar de expert op het gebied van die opdracht. VFM heeft de rol als facility expert zeker waargemaakt.”
 

Aanbesteding | landingsbaan, terminal en integrale dienstverlening 

In 2015 is een projectteam gestart met de voorbereiding van de aanbestedingen. Het projectteam bestond uit vertegenwoordigers en adviseurs van Lelystad Airport, Schiphol en VFM. Het ging om 3 percelen: de aanleg van de start- en landingsbaan, de bouw van het terminalgebouw en de integrale dienstverlening. Na een marktconsultatie is op advies van de marktpartijen besloten om de afbouw en inrichting van de terminal toe te voegen aan het perceel met de dienstverlening. Hiermee heeft de dienstverlener (die voor 10 jaar wordt gecontracteerd) direct invloed op de afbouw en inrichting van de terminal en kunnen processen nog efficiënter worden ingericht.  
 
Naast het afbouwen en inrichten van o.a. bagagehal, sanitair groepen, gates, reclaimhal, securityfilters en aankomst- en vertrekhal omvat de dienstverlening o.a. parkeren, schoonmaak, afvalmanagement, logistiek, ongediertebeheersing, sanitair, beveiliging, vliegtuigafhandeling, bagage afhandeling, passagiers begeleiding, etc. 
 

Implementatie integrale dienstverlening 

In juni 2016 is gestart met de implementatie van deze integrale dienstverlening, waarbij onze projectmanager Martine de Kok een belangrijke rol heeft gespeeld. Zij was eindverantwoordelijk voor het overall projectmanagement zoals planning, financiën, rapportage, changemanagement, communicatie, risicomanagement, etc. 
 
Wat het project bijzondere maakte was de wijze waarop het contract tot stand gekomen is. Door de gekozen aanbestedingsvorm van BVP (Best Value Procurement), moest na contractering de vertaling van de Vraagspecificatie door de contractpartner worden uitgewerkt. 
 
Uit de Vraagspecificatie:
De terminal van Lelystad Airport is gebouwd met het oog op spectaculaire eenvoud: met minimale middelen een maximaal effect bereiken. Daarbij heeft de passenger journey altijd centraal gestaan. Als passagier doorloop je op Lelystad Airport een snel en overzichtelijk proces. Vanaf de vertrek- en aankomsthal kan de reiziger de vliegtuigen zien staan, men kan zelf inchecken en via de security direct richting de gate. En de reiziger die rustig aan wil doen, kan zich vermaken op de 1e verdieping met uitzicht op de start- en landingsbaan. Hiermee biedt Lelystad Airport reisgemak en een verrassende beleving. 
 
Met de Integrale Dienstverlening in en rond de terminal is zij in staat de beleving van passagiers, airlines en Staff op Lelystad Airport telkens weer positief te beïnvloeden. De Integrale Dienstverlening is betrouwbaar, efficiënt, slagvaardig, professioneel en handelt klantgericht. De Integrale Dienstverlening speelt daarbij continue in op veranderende klantbehoeften, technologische ontwikkelingen, een gefaseerde groei en optimaliseert daarmee de klanttevredenheid. 
 
Om de integrale dienstverlening vorm te geven gelden slechts drie prestatie indicatoren: 
een klanttevredenheid van een 7 te scoren voor elk van de gebruikersgroepen afzonderlijk.
een Turnaround Time (TAT) van vliegtuigen te garanderen van maximaal 25 minuten. De TAT is de tijd tussen het arriveren van het vliegtuig tot moment van vertrek. 
een Passenger Arriving Time (PAT) van maximaal 30 minuten te garanderen. Met de PAT wordt de tijd bedoeld tussen het verlaten van je auto op het parkeerterrein tot het moment van boarden.
 
Deze drie indicatoren zijn voortdurend uitgangspunt geweest voor het beoordelen van het aanbod van de gecontracteerde dienstverlener. Aangezien het een BVP procedure betrof, moest nagenoeg alles nog aantoonbaar worden uitgewerkt. Door het indienen van documenten en uitwerkingen van de vraagstukken, moest de contractpartner stapje voor stapje haar dienstverlening inrichten. De rol van onze Projectmanager was om te toetsen of de geschetste dienstverlening aansloot bij de prestatie indicatoren en de wensen en eisen uit het contract. 
 

Politieke omgeving

De beoogde openstelling van de luchthaven was gepland voor april 2018. De opening van de luchthaven voor groot commercieel handelsverkeer is helaas tot twee keer toe uitgesteld. Martine hierover: “Dit gaf de projectorganisatie natuurlijk meer tijd om de dienstverlening in te richten maar creëerde vooral ook onzekerheid. Ik heb veel respect voor de wijze waarop de beheerorganisatie zich telkens weer wist aan te passen aan deze onzekerheid. Er wordt nu gekoerst op een openstelling in 2020. En ik gun hen dit van harte. “
 

Gerelateerde projecten

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.

Akkoord