Meer dan schoonmaak voor Prinses Maxima Centrum

Een bijdrage leveren aan topzorg en topresearch in het Prinses Máxima Centrum

Het Prinses Máxima Centrum heeft in mei 2018 intrede genomen in een volledig nieuw gebouw aan de Heidelberglaan 25 op het Utrecht Science Park. In het Centrum vormen topzorg en topresearch een integraal geheel waarmee het straks tot de allerbeste centra van de wereld behoort. Daadwerkelijke concentratie en integratie van expertise en de kritische massa creëren, maakt de beste zorg voor ieder kind met kanker mogelijk.

In aansluiting op de topzorg en topresearch in het Centrum is topschoonmaak van belang. Om dit goed in te richten voor de toekomst is een Europese aanbesteding uitgevoerd. Het Prinses Máxima Centrum heeft VFM gevraagd om de aanbesteding te begeleiden. Violette Krouwel heeft de rol van inkoper en inhoudelijk adviseur vervult bij deze aanbesteding.

Gevraagd: diversiteit in schoonmaak

Het Prinses Máxima Centrum wordt gekenmerkt door een diversiteit aan ruimtes. Behalve op de kliniek (waar schoonmaak van de ouder-kind kamers  in eigen beheer wordt uitgevoerd) bevinden zich in het gebouw diverse (activiteiten)ruimten en tuinen waar kinderen kunnen spelen. Ook hebben kinderen de vrijheid zich door het gehele gebouw te bewegen, lopend of op een (loop)fiets of kar. Daarnaast is er een researchafdeling met circa 30 zelfstandige onderzoeksgroepen voor (pre)klinisch onderzoek naar kinderkanker. Op de researchafdeling zijn kantoorruimten en laboratoria aanwezig, die op gezette tijden en conform specifieke instructies gereinigd moeten worden. Ook heeft het centrum een apotheek met cleanrooms. Dit vraagt van de leverancier een goede mix van resultaat- en inspanningsgericht werken, maar ook méér dan alleen schoonmaak. In het contact tussen schoonmaakmedewerkers en kinderen en hun ouders/ verzorgers staat gastvrijheid centraal.

Om voldoende inzicht te krijgen in alle wensen en eisen zijn vooraf de stakeholders geïnterviewd. Deze input is zorgvuldig verwerkt in de aanbestedingsdocumenten. 

Claudia Alflen, Manager Facilitair Bedrijf: “De professionele ondersteuning op het gebied van Europees aanbesteden en de inhoudelijke kennis van de markt waren voor ons van toegevoegde waarde. De gesprekken met de interne stakeholders en onze specifieke wensen naar de aanbestedingsdocumenten zijn zeer goed vertaald.”

De aanbesteding

De aanbesteding heeft de niet-openbare procedure gevolgd. Na de voorselectie zijn vijf leveranciers uitgenodigd om een offerte uit te brengen. Zowel met de aanbestedingsdocumenten als met een rondleiding op locatie is een zo compleet mogelijk beeld geschetst van het centrum. In de beoordeling  van de offertes is de gevraagde kwaliteit doorslaggevend geweest.

“In dit centrum met kwetsbare kinderen zijn kwaliteit en veiligheid absoluut prioriteit. Daarnaast is het in deze markt met arbeidskrapte een uitdaging om deskundig en opgeleid personeel aan te trekken en te behouden. In de aanbesteding heeft dit een duidelijke plek gekregen.”

Als extra verduidelijking zijn alle leveranciers uitgenodigd voor een interview. In het interview zijn de beoogde aanspreekpunten op operationeel en tactisch niveau bevraagd op diverse thema’s uit de offertes, zoals aansluiting op kernwaarden van het Prinses Máxima Centrum, kwaliteitsborging en MVO.

Resultaat

Het resultaat is een overeenkomst met één leverancier om de schoonmaakdienstverlening de komende jaren in een partnership met het Prinses Máxima Centrum uit te voeren. De geselecteerde leverancier beschikt over de benodigde kennis en ervaring om een bijdrage te leveren aan de topzorg en topresearch die het Prinses Máxima Centrum levert.  

Gerelateerde projecten

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.

Akkoord