OLVG combineert met unieke visie op huisvesting patiëntgerichte zorg met efficiency

VFM Facility Experts: spin in het web

Artikel in Facto Magazine mei 2017 

Taakgerichte werkplekken, een efficiënte inrichting en een hoge mate van gastvrijheid; voor de kantorenmarkt is het gemeengoed aan het worden. Maar ook de zorg maakt de transitie in huisvesting door, het OLVG voorop. Daar faciliteert het gebouw op een aantal (poli)klinieken inmiddels de werkwijze, en niet andersom. Het gevolg? Patiëntgerichte zorg die gepaard gaat met een hoge mate van hospitality en efficiency.

Het OLVG is ontstaan uit de fusie van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis en het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis. De zorgorganisatie is hét stadsziekenhuis van Groot-Amsterdam en wil een sleutelrol vervullen in de verbetering van de gezondheid en zorg voor iedereen in deze stedelijke omgeving. Naast de hoofdlocaties in Oost en West heeft het een locatie in de Spuistraat en een samenwerkingsverband met medisch centrum Jan van Goyen. 

“Het zijn satellietvestigingen: kleiner, maar van grote waarde voor veel patiënten. Daar komen de mensen die van geborgenheid houden, en een persoonlijke benadering”, verklaart Ronald
Steenmeijer, manager vastgoed en zorgtechnologie van het OLVG. Hij zegt dat een vriendelijke ontvangst, korte wachttijden, een hoog niveau van hospitality en goede zorg steeds belangrijker worden voor ziekenhuizen. “Patiënten kijken online naar de waardering en baseren er meer en meer hun keuze op.” De huisvesting moet op de ontwikkeling worden aangepast, weet Steenmeijer. Om in te spelen op de wensen, en de vraag naar meer zorg, heeft het OLVG de locatie Spuistraat samen met VFM onder handen genomen. Zo wordt er een afdeling cardiologie toegevoegd. “OLVG Oost wordt altijd al geroemd om de afdeling cardiologie, dat is het specialisme. Dit blijft zo en een deel van die zorg komt met de opening van een extra afdeling in het ziekenhuis in de Spuistraat, ook voor de patiënten daar beschikbaar.” Daarbij moet heel efficiënt worden omgegaan met de beschikbare vierkante meters. “Iedere afdeling in een ziekenhuis heeft van oudsher een balie, een wachtkamer en tal van behandel- en spreekkamers. Is dat efficiënt? In onze ogen niet. Dus wat hebben wij gedaan op de locatie Spuistraat?

Lees het hele artikel hier: Artikel Facto Magazine 

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer.
Akkoord